Запитання з інформаційних та Інтернет технологій
Запитання з інформаційних та Інтернет технологій
В цьому розділі розміщені інструкції/пояснення до проблем (F.A.Q.), які часто виникають у користувачів не обізнаних в інформаційних технологіях.
Чому необхідно системно вивчати комп’ютерні технології?
Сьогодні для використання комп’ютера у професійній та професійній сфері так саме необхідно отримувати професійне навчання як і для керування автомобілем. Якщо розглядати лише фінансові загрози, то некваліфікована робота на комп’ютері несе навіть більші загрози ніж непрофесійне керування транспортним засобом.
Комп’ютер сьогодні не є іграшкою, а важливим засобом професійної роботи з фінансовими та персональними даними. Невміла робота в цьому разі несе не тільки фінансову але й кримінальну відповідальність.
Що в першу чергу необхідно знати та вміти для усунення основних загроз при професійній роботі з комп’ютерною технікою.
Наступна інформація є першочерговою для засвоєння:
Типи комп'ютерів
Актуальні на сьогодні комп’ютери:
Стаціонарні та мобільні (
більш детально).
Сьогодні відмінність між цими типами, так саме, які і їх можливості майже втрачаються. Але стаціонарні комп’ютери, як правило мають більшу потужність та можливості.
Операційні системи
Кожен користувач повинен знати, яка операційна система встановлена на його комп’ютері. Якщо користувач не є професіоналом, то це практично одна з трьох систем (в незалежності від типу комп’ютеру):
Windows (в основному це стаціонарні комп’ютери десктопи та ноутбуки);
Android (в основному це мобільні комп’ютери – телефони та планшети);
MacOc (це окремий клас пристроїв, як стаціонарних так і мобільних: iMac, iBook, iPad, iPhone).
Lynx – має як комерційні так і безкоштовні зборки. Часто використовується як серверна ОС.
Акаунт користувача
Для безпечної та ефективної роботи з комп’ютерною технікою користувач повинен мати відповідний персональний чи корпоративний акаунт.
Для комп’ютерів під керуванням операційних систем, цей акаунт створюється відповідною корпорацією:
Для Windows це Microsoft акаунт для персонального користування чи акаунт Office 365 для корпоративного рішення.
Для Android це Google акаунт, який також може бути персональним чи корпоративним.
Для систем Mac це акаунт від корпорації Apple.
Співіснування персональних та робочих акаунтів
Історія змінень підходів для роботи з електронною поштою має деякі етапи:
- Робота з поштою через спеціальний додаток, якій встановлювався на комп’ютер окремо, або той, який був вбудований у систему по замовчанням.
- Робота з поштою через веб-браузер.
На початку існування електронної пошти перший варіант був майже безальтернативним для користувача. По мірі розвитку можливостей браузерів переважним ставав другий варіант роботи з поштою. І він був достатнім для роботи з однією скринькою.
Але сьогодні, коли у користувача зазвичай є декілька пристроїв з різними операційними системами, неодмінно існує багато акаунтів різного призначення, знову повертається перший варіант роботи з поштою. Причому він доступний і на стаціонарному комп’ютері, і на мобільних пристроях.
У співіснуванні кількох адрес при такому підході немає жодних проблем:
Можна встановити MS Office та у програмі Outlook підключити до десятка своїх робочих та персональних акаунтів призначених для спілкування з різними типами абонентів. Кожен з акаунтів в цій програмі буде синхронізувати всі свої папки, в яких можна зручно переглядати та впорядковувати свою пошту. Так само незалежно будуть синхронізуватися події календарів та контакти. Також ця програма дозволить переглядати та знаходити всі адреси користувачів обох організацій окремо. Буде існувати можливість, при потребі, переміщувати всі вказані елементи з одного акаунту до іншого.
Аналогічні, але трохи менші можливості має програма “Пошта” у Windows 10.
Всі програми MS Office також дозволяють під’єднання декількох акаунтів.
Все вказане (і встановлення Outlook чи Teams та інших програм, і під’єднання акаунтів до інших програм) є доступним, як на стаціонарних (встановлених на ПК) так і на мобільних пристроях Android чи iOS. Для цього просто треба додати синхронізацію відповідних акаунтів.
Тому налаштування будь-якого пересилання листів, або пошуків варіантів синхронізації акаунтів, є на сьогодні не тільки зайвим але й шкідливим, оскільки не дає змогу зручно розрізнити походження тих чи інших листів, сповіщень календаря, інших сервісів, контактів різного спрямування. І найважливіше – використовувати одночасно переваги кожного з наданих різними провайдерами чи організаціями акаунтів, встановлюючи корисні програми з під кожного акаунту незалежно. Тобто скористатися магазинами програмового забезпечення.
Програмове забезпечення та магазини
Функціональні можливості комп’ютеру не пов’язані безпосередньо з особливостями операційних систем. Для надання можливостей комп’ютеру по опрацюванню різних типів даних використовуються окремі програми, які встановлюються під конкретною операційною системою. Програми можуть носити безоплатний характер (free software) або бути платними (proprietary software).
Будь-яка система зазвичай поставляється з певною кількістю програм для роботи з найбільш простими та необхідними користувачам типами даних: текстовими, графічними, мультимедіа, тощо.
Звичайно, зрозумілою є перевага безоплатного програмового забезпечення, але для надійної професійної роботи часто треба придбати необхідне програмове забезпечення, відповідальність за роботу якого несе та чи інша компанія.
Зростання вірусних загроз та загроз персональним даним сьогодні приводить до появи великої кількості шкідливих програм. Відрізнити шкідливий софт від корисного звичайний користувач не в змозі. Тому сьогодні стандартом розповсюдження програмового забезпечення є використання корпоративних магазинів. Програмове забезпечення, яке завантажується з магазину вже пройшло професійну перевірку на відсутність шкідливого вмісту фахівцями відповідної корпорації. Це дозволяє значно знизити ризики використання шкідливого програмового забезпечення на комп’ютері.
Для безпечного використання, а також придбання програмового забезпечення через відповідний магазин, необхідним є відповідний акаунт.
Тому сьогодні користувач повинен створити собі персональний, або замовити корпоративний акаунт. За допомогою такого акаунту користувач отримує доступ до відповідного магазину програмового забезпечення:
Хмарні сервіси
Ліцей інформаційних технологій користується хмарними сервісами від провідних компаний:
Microsoft – Office 365
та
Google – G Suite.
Стандартні браузери
Робота хмарних сервісів в основному відбувається через браузери.
Велика кількість браузерів, що існують на ринку послуг робить процес користування достатньо складним. Тому треба знати які браузери вважаються стандартними, тобто такими, на справну роботу під яким, працюють розробники.
Такими є Edge від Microsoft, Chrome від Google, Mozilla Firefox, Safari від Apple.
На мобільних пристроях та планшетах для роботи сервісів замість браузеру використовуються додатки, що встановлюються з відповідних магазинів.
Google або Microsoft?
Ми детально працювали над цим питанням для ефективної роботи нашого закладу.
Наші висновки:
- Хмарні корпоративні рішення від Microsoft (Office 365) чи Google (G Suite) більше ніж достатні для побудови сучасної системи комунікацій, навчальної роботи та роботи із документами закладу освіти.
- Сервіси, що надаються безкоштовно для закладів освіти повноцінні. На даний час немає основ для побоювань про їх перехід на платну основу.
- В кожному з вказаних пакетів є платні сервіси, що розширюють можливості рішення. Ці сервіси заклад може замовити додатково при бажанні. Системи чітко розмежовують платну та безоплатну складові.
- Обидві системи стрімко розвиваються та збагачуються новими можливостями та сервісами та мають значний контент для реалізації виключно освітніх потреб закладу.
- У зв’язку із введенням в дію GDPR (General Data Protection Regulation) – вимог до захисту персональних даних громадян Євросоюзу, в кожному з пакетів з’явився розділ адміністрування по перевірці виконання вимог законодавства.
Ми використовуємо обидва рішення у зв’язку із тим, шо існують деякі переваги у кожному з них, однак ми віддаємо перевагу рішенню Office 365 від Microsoft, як тому, що більш відповідає нашим потребам.
Деякі застарілі статті (продукти змінюються дуже швидко), що містять подібні аргументи можна знайти в Інтернеті:
От Google Apps к Office 365: почему моя компания отказалась от Google
Google или Microsoft?
Google_Apps_vs_O365
Наші аргументи за рішення від Microsoft пов’язані найперше з наявністю :
- Локальних (нехмарних) додатків для рішення та можливість повноцінної синхронізації всіх хмарних ресурсів та ресурсів на локальному сервері.
- Єдина система захисту локальних та хмарних ресурсів – антиспам та антивірус, система Windows Hello.
- Системи адміністрування за допомогою PowerShell – стандартної для адміністраторів операційних систем Windows.
- SharePoint online – найкраща та найпотужніша на сьогодні система на якій можна побудувати повноцінний документообіг та систему комунікацій.
- Teams – найкраща на сьогодні система проведення вебінарів, конференцій, вебтрансляцій для від 300 (вебінар) до 10000 (вебтрансляція) учасників. Найкраща для навчання.
- Повноцінної система мобільних додатків на всіх типах пристроїв та операційних систем, яка має свою власну систему для побудови хмарних додатків PowerApps.
- Найпотужніших сучасних засобів програмування – Visual Studio та Unity з можливістю побудови застосунків будь-якого типу та під будь-яку операційну систему чи пристрій, на будь-якій сучасній мові програмування.
- Відпрацьована за не один десяток років система Microsoft Exchange – синхронізації пошти, календарів, тощо. Можна переглянути як пропонувалося ще на початку 2000 використовувати цю систему для тайм-менеджменту Глебом Архангельським.
- Представництво Microsoft в Україні та повноцінна служба підтримки рішення на російській (з 9:00 до 18:00) та англійський мові (7/24).
Некомпетентні люди поширюють чутки про платність таких ресурсів для освіти. Стверджуємо, що це не так. Звичайно не всі ресурси надаються безкоштовно, але те що може отримати заклад безкоштовно більш ніж достатньо для побудови повноцінної корпоративної інформаційної системи. Ми можемо не тільки показати, як це працює, але і допомогти нашим партнерам налаштувати власні безкоштовні ресурси.
Приєднуйтесь!